Personal: Det är just nu tekniska problem med visningen av Nuläges-statistiken i Indra-Analys.

Ekonomiprogrammet lockar flest sökande

Nyheter / 17 april 2023

11093495 College Students In Library

Nu har de preliminära antagningsgränserna till gymnasieskolorna i Stockholms län, Håbo och Gnesta publicerats. Flest förstahandssökande har ekonomiprogrammet med 7 500 sökande, följt av samhällsvetenskapsprogrammet med 6 100 sökande.

Antagningen och poängen baseras på de ansökningar som gjordes i februari och niornas höstterminsbetyg. Ofta höjs betygen i slutbetygen och därmed kan antagningsgränserna höjas något vid slutantagningen.

Nu startar omvalsperioden

I samband med att de preliminära antagningsgränserna publiceras får eleverna möjlighet att justera sina ansökningar eller lägga till nya val. Omvalsperioden är öppen från och med den 17 april till och med den 15 maj. Fler sökande förväntas tillkomma under omvalsperioden.

Fler elever till slutantagningen

Cirka tjugo procent fler förväntas vara antagna till terminsstart. Det beror dels på tillkommande sökande och dels på att en del elever får behörighet till sökta program först i samband med att de får sina slutbetyg. Dessutom får en del behörighet först efter att de gått sommarlovsskola. Den 4 juli visas resultatet av slutantagningen.

Fakta om den preliminära antagningen:

• Gymnasieantagningen Storsthlm sköter antagningen till samtliga kommunala och fristående gymnasieskolor i Stockholms län, Håbo och Gnesta.
  • Det är totalt 24 145 preliminärt antagna ungdomar.
  • 20 016 är antagna till högskoleförberedande program (66 fler än vid den preliminära antagningen i april 2022), 11 247 till kommunala skolor och 8 769 till fristående skolor.
  • 4 129 är antagna till yrkesprogram (178 fler än vid den preliminära antagningen i april 2022), 1 701 till kommunala skolor och 2 428 till fristående skolor.

Statistik hos Gymnasieantagningen.

Kategorier: Elev, Nyheter