Den 16/4 öppnar ansökningswebben. Tänk på att första dygnet kan det vara hög belastning och svårt att logga in, prova gärna att logga in lite senare.

Gymnasieantagningens webbplats nominerad i Publishingpriset

Nyheter / 20 oktober 2021

My Post (1)

Gymnasieantagningens webbplats är nominerad i kategorin "samhällssajter".

Gymnasieantagningens webbplats är nominerad i årets Publishingpris i kategorin webb. Publishingpriset är en årlig jurybedömd tävling för filmer, webbplatser, tidningar, böcker och andra trycksaker och har funnits sedan 1990.

I kategorin webbplatser, som Gymnasieantagningens webb är nominerad i, bedöms webbplatsen utifrån kriterierna användbarhet, design, textinnehåll och visuellt innehåll. Inom användbarhet tittar juryn på i vilken grad besökarna kan använda webbplatsen för att uppnå specifika mål på ett effektivt och tillfredsställande sätt. Här tittar man också mycket på tillgänglighet; att webbplatsen ska vara möjlig för alla att använda. Gällande design bedöms webbplatsen utifrån typografi och layout och bland annat huruvida webbplatsen har en tydlig identitet och passar målgruppen. Juryn tittar även på textinnehåll så som rubriker och texter, om budskap är begripliga och når fram till målgruppen.

Juryn består av verksamma kommunikatörer såsom grafiska formgivare, journalister, redaktörer och UX-designers.

Gymnasieantagningens webbplats lanserades i december 2020. Målet var att skapa en webbplats som var både tillgänglig och användarvänlig. I en förstudie inför utvecklingen av webbplatsen intervjuades elever, vårdnadshavare, studie- och yrkesvägledare och beslutsfattare. Några av de främsta behoven som framkom var bättre navigering och användarvänlighet.

Vinnarna av Publishingpriset tillkännages i november 2021.

Nominerade 2021 i kategorin webb - Publishingpriset

Om tävlingen - Publishingpriset