Uppdaterat 2023-04-14
Särskilda skäl för att bli förstahandsmottagen
Särskilda skäl för förstahandsmottagande i en annan kommun eller utanför samverkansområdet har ingen egen blankett utan eleven författar själv sina skäl i ett dokument med stöd av sin studie- och yrkesvägledare som laddar upp skälet och eventuellt intyg i Indra på den valrad som skälet gäller för.
Läs mer om första och andrahandsmottagande här
Information som ska anges i dokumentet:
- Skapa ett dokument med rubriken "Ansökan om särskilda skäl för förstahandsmottagande".
- Ange elevens personnummer.
- Ange vilka utbildningar ansökan gäller för.
- Beskriv i fritext elevens personliga skäl till förstahandsmottagande.
- Bifoga intyg som styrker skälen om sådant finns.
Ladda upp ansökan om särskilda skäl för förstahandsmottagande
Så här gör du:
- Gå till elevkortets flik Ansökan
- Klicka på Redigera för aktuell valrad.
- Markera i rullisten skäl finns *
- Klicka på Välj fil och bifoga skäl samt eventuella övriga dokument.
- Klicka på Spara och stäng.
*Om skäl till förstahandsmottagande skickas på annat sätt ska detta markeras i rullisten och den avlämnade skolan får skicka underlaget till den sökta huvudmannen eller antagningskansliet.