Uppdaterat 2024-09-30

Flyttanmälan – flytt ut från regionen

Elevkortet » Kontaktuppgifter » Flytt

Elever som planerar att flytta till en annan kommun ska anmäla detta i Indra. Flyttanmälan kan göras av eleven själv via elevsidan eller med hjälp av studie- och yrkesvägledaren (SYV). Efter att gymnasievalet stängts inför slutantagningen är det inte längre möjligt att registrera en flyttanmälan. Kontakta i så fall och Gymnasieantagningen

Så här registrerar du flytt i Indra:

1. Öppna fliken Kontaktuppgifter i elevkortet.
  2. Klicka på Redigera vid rubriken Flytt.
  3. I fältet Sök kommun skriver du den kommun som eleven ska att flytta till.
  4. Bifoga eventuella dokument angående flytten om du har information att skicka till mottagande antagningskansli. Ladda upp dokument genom att klicka på Välj fil. För att ta bort en fil, klicka på ikonen Soptunna. Det går även bra att skriva informationen i fältet Flyttinformation.
  5. Klicka på Spara.

Gymnasieantagningen informerar eleven om rutiner vid utflytt och skickar flyttanmälan till mottagande antagningskansli.

Om eleven ångrar sin flytt: Återta flyttanmälan genom att:

1. Öppna fliken Kontaktuppgifter i elevkortet.
  2. Klicka på Redigera vid rubriken Flytt och markera Återtar flyttning.
  3. Klicka på Spara.

Gymnasieantagningen informerar den mottagande kommunen om att flytten återtagits.