Utbildningar med specialpedagogisk verksamhet
För att en elev ska vara aktuell för utbildningar med specialpedagogisk verksamhet krävs:
- ett fastställt behov av specialpedagogiskt stöd, och
- att eleven uppfyller programmets behörighetskrav.
Det innebär att den sökta huvudmannen måste fatta beslut i Indra om deras anpassningar kan möta elevens stödbehov, för att hen ska kunna konkurrera om en plats i antagningen. När eleven väl tillhör behovsgruppen kan hen prövas för antagning, under förutsättning att övriga behörigheter uppfylls enligt skollagen och gymnasieförordningen.
Observera att det är elevens behov som ska vara avgörande för om ansökan tillstyrks eller inte.
Enligt §3 i det primära samverkansavtalet ingår även mindre undervisningsgrupper med specialpedagogisk verksamhet (SPV-grupper) inom de nationella programmen samt introduktionsprogrammen programinriktat val (IMV) och yrkesintroduktion (IMY) som är utformade för en grupp elever.
Elever som är folkbokförda inom Stockholms län och Håbo kommun antas på lika villkor till samtliga nationella program och IMV/IMY för grupp inom samverkansområdet, oavsett bostadsort. Det är alltså inte möjligt att prioritera elever från den egna kommunen. Samma behovsprövning gäller även för fristående gymnasieskolor.
Som skolpersonal har du en viktig roll i att identifiera elever i behov av specialpedagogiskt stöd tidigt, samverka med vårdnadshavare och se till att korrekta underlag finns på plats i tid. På så sätt säkerställs att eleverna får rätt stöd och möjlighet att antas till rätt utbildning. Här får du en överblick över vad som är viktigt att tänka på under ansökningsprocessen – från de första stegen i årskurs 8 till hanteringen av beslut i Indra.
Avlämnande skola
Identifiera eleverna tidigt
Redan under hösten i årskurs 8 bör speciallärare och elevhälsa tillsammans uppmärksamma vilka elever som kan vara i behov av en mindre undervisningsgrupp.
- Involvera elevernas lärare tidigt.
- Identifiera behov och påbörja planeringen inför ansökan.
För att kunna antas till en utbildning med specialpedagogisk verksamhet behöver eleven
- tillhöra behovsgruppen, och
- vara behörig och mottagen till utbildningen.
Samverka med elev och vårdnadshavare
Prata tidigt med eleven och vårdnadshavarna om behov, önskemål och möjliga skolor.
- Uppmuntra besök på öppna hus.
- Förklara hur ansökningsprocessen går till.
- Tydliggör varför behovsunderlaget är viktigt för att eleven ska kunna prövas till utbildningen.
Hitta rätt utbildning
Ta reda på vilka skolor som erbjuder utbildningar med specialpedagogisk verksamhet.
- Gå igenom alternativen tillsammans med eleven och vårdnadshavarna.
- Säkerställ att utbildningen motsvarar elevens behov och mål.
Gardera gymnasieansökan
Hjälp eleven att lägga till fler val i sin ansökan.
- Påminn om vikten av att ha alternativ, särskilt om beslutet om särskilt behovsstöd ännu inte är klart vid ansökningstillfället.
Tips! Dokumentera och följ upp varje enskild elevs ansökan regelbundet så att inget missas.
Blankett och underlag (hösten åk 9)
Underlaget måste ge tillräcklig information för att mottagande huvudman ska kunna fatta beslut om eleven tillhör behovsgruppen.
Arbetet med behovsunderlaget är inte enbart SYV:s ansvar – flera roller behöver samverka.
Använd stödmaterialet på Gymnasieantagningens webb:
- Exempel på arbetsgång och ansvarsfördelning för hantering av blanketter.
- Särskilt behovsunderlag för ansökan till utbildningar med specialpedagogisk verksamhet
Ladda upp underlag i Indra
SYV laddar upp blanketten och eventuella bilagor i Indra enligt Gymnasieantagningens tidplan för blanketter.
- Om underlaget saknas eller är bristfälligt kan eleven falla ur antagningsprocessen.
Ta del av beslutet
När beslutet finns i Indra ska SYV kontrollera resultatet på elevkortet under fliken Ansökan. På den aktuella valraden framgår om behovsstödet för det sökta programmet är tillstyrkt eller avstyrkt.
Beslutet visas inte för eleven själv, utan SYV informerar eleven och vårdnadshavarna om utfallet. Förklara beslutet tydligt och svara på eventuella frågor så att både elev och vårdnadshavare förstår vad det innebär för ansökan.
Sökt huvudman
Den sökta huvudmannen fattar beslut i Indra om eleven tillhör gruppen för särskilt behovsstöd. Beslutet grundas på det underlag som den avlämnande skolan laddat upp. Om underlaget saknas eller är otydligt ska huvudmannen kontakta den avlämnande skolan. Saknar eleven skolplacering kontaktas eleven direkt.
Om huvudmannen tillstyrker ansökan om särskilt behovsstöd konkurrerar eleven med sitt meritvärde för utbildningar utformade för en grupp av elever. För utbildningar som är utformade för enskild elev (till exempel vissa IM-program) krävs dessutom att huvudmannen rangordnar eleven för att hen ska kunna antas.
För att kunna fatta beslut krävs behörigheten ”Beslut särskilt behovsunderlag” (på förvaltningsnivå för kommunala skolor och beslutsfattarnivå för fristående skolor).
Vid beslut
- Ja / Tillstyrkt: Eleven tillhör behovsgruppen och kan prövas till utbildningen.
- Nej / Avstyrkt / Inget beslut: Eleven kan inte antas.
Besluten bör fattas innan den preliminära antagningen, så att eleven hinner lägga till fler val under omvalsperioden. Sista datum finns på sidan Viktiga datum.