Inloggningsuppgifter för elever
Inför att gymnasievalet öppnar får alla elever ett lösenordsbrev skickat till sin folkbokföringsadress. I brevet finns elevens inloggningsuppgifter till ansökningswebben och instruktioner för hur de loggar in för första gången.
Inloggningsuppgifterna är elevens personnummer plus lösenord. Lösenordsbrevet skickas per post vid ett tillfälle inför att ansökningsperioden startar. Därefter skickas inloggningsuppgifter endast via elevens angivna e-post.
Nytillkomna elever under antagningsåret – efter att gymnasievalet öppnat
När elever grundregistreras manuellt i Indra är det obligatoriskt att ange elevens e-postadress. Systemet skickar då per automatik ett meddelande med viktig information om inloggning via e-post till eleven. Eleven måste följa alla steg för att kunna verifiera sin inloggning.
Studie- och yrkesvägledaren har även möjlighet att skriva ut lösenordsbrevet och lämna till eleven. När eleven väl har loggat in första gången och verifierat sin inloggning försvinner möjligheten att se lösenordet och skriva ut lösenordsbrevet.
Observera! Se till att elevens e-postadress är korrekt registrerad och att eleven har åtkomst till sin e-post, även efter att skolan slutar i juni. Om eleven inte får sitt begärda lösenord kan det bero på att e-postadressen registrerats fel eller att lösenordet hamnat i skräpposten.
Elever med skyddad identitet via Skatteverket
Elever med skyddad identitet registreras manuellt av Gymnasieantagningen. Studievägledaren kontaktar Gymnasieantagningen för att meddela elevens personuppgifter. Meddela genom att skicka ett mejl till Gymnasieantagningen med ditt telefonnummer så ringer vi upp. Det vi behöver för att kunna registrera eleven är personnummer, namn och en e-postadress som inte går härleda till elevens personuppgifter.
Elever utan uppehållstillstånd "papperslös"
Dessa elever meddelar ni Gymnasieantagningen som registrerar manuellt. Vi registrera eleverna med deras för- och efternamn samt det tillfälliga personnummer som ni har registrerade på eleven. Vi på Gymnasieantagningen registrerar skolans adress på elevens elevkort med syv som c/o. Vill eleven/vårdnadshavaren att vi registrerar en annan adress så registrerar vi den adressen istället.
Elever ej folkbokförda inom Stockholms län, Gnesta eller Håbo
Elever som inte är folkbokförda inom vårt antagningsområde men har val inom vårt antagningskansli får inloggningsuppgifter till Indra i samband med den preliminära antagningen. Eleverna kan se sitt gymnasieval men har ingen möjlighet att själva registrera nya val. Vill de ändra i sin ansökan får de ta kontakt med sin hemkommuns antagningskansli.
Eleven loggar in första gången:
- Gå till gymnasieantagningen.storsthlm.se och klicka på knappen "Logga in i Indra" i högermenyn, eller besök indra.storsthlm.se och klicka på länken "Logga in" längst upp till höger.
- Ange personnummer och lösenord och klicka på "Logga in".
- Om elevens e-postadress saknas behöver den registreras (obligatoriskt). Om den redan finns registrerad, kontrollera att den är korrekt. Uppmana eleven att använda en personlig e-postadress och undvika sin skolmejl.
- En verifieringskod skickas till den angivna e-postadressen.
- Eleven öppnar e-postmeddelandet och fyller i verifieringskoden i Indra.
- Eleven ombeds nu att byta lösenord. Lösenordet måste vara minst 8 tecken långt och innehålla både stora och små bokstäver samt minst en siffra.
- Eleven kommer nu till sidan "Mina kontaktuppgifter" där hen kan granska och bekräfta att uppgifterna stämmer.
Borttappade lösenord
Elever som inte har fått sina inloggningsuppgifter hemskickade via posten eller som har tappat bort brevet utan att ha loggat in, får i första hand ta hjälp av sin studie- och yrkesvägledare.
Antingen skriver studie- och yrkesvägledaren ut lösenordsbrevet till eleven eller så lägger man in elevens e-postadress och ber eleven begära nytt lösenord (via glömt ditt lösenord?) på ansökningswebben.
När eleven väl har loggat in första gången och verifierat sin inloggning försvinner möjligheten för studie- och yrkesvägledaren att se lösenordet/skriva ut lösenordsbrevet. Eleven måste i sådana fall själv begära nytt lösenordet via e-post (glömt ditt lösenord?).
Begära nytt lösenord
Elever som har glömt sitt lösenord begär nytt på ansökningswebben.
Klicka på länken Logga in som finns längst upp till höger och sedan på Glömt ditt lösenord?
- Eleven anger sitt personnummer och klickar på Skicka.
- E-postmeddelande med nytt lösenord skickas omgående till den e-postadress som finns angiven i antagningssystemet.
Eleven ska bara klicka på ”Glömt ditt lösenord?” en gång. Om eleven inte får något nytt lösenord kan det finnas fel i elevens registrerade e-postadress. Elevens studie- och yrkesvägledare kan korrigera elevens e-postadress i Indra.
Låst användarkonto
Eleven har tre inloggningsförsök och därefter låses användarkontot. Eleven informeras om att kontot är låst och att det kommer att låsas upp per automatik efter två timmar. Studie- och yrkesvägledare som vill hjälpa elever att låsa upp konton kan göra det via elevkortets Elevfunktioner.
- Gå in i elevkortet och klicka på knappen Elevfunktioner.
- Välj Lås upp elevens konto.
- Be eleven begära nytt lösen. Se anvisning Glömt lösenord - begär nytt ovan.
Ändra lösenord
Elever som vill ändra sitt lösenord loggar in med sina befintliga inloggningsuppgifter och går sedan in under Mina kontaktuppgifter, rubriken Ändra lösenord och följer anvisningarna på sidan.