Vad händer med Indra 3 och försäljningen av Indra?

I vårt nyhetsbrev i december berättade vi att diskussioner pågår med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och digitaliseringsbolaget Inera om ett eventuellt övertagande av Indras drift och utveckling. Vi vet att många av er är nyfikna på vad detta kan innebära, och vi vill därför uppdatera er om var vi står idag.
Vad händer nu?
Förhandlingarna om de sista detaljerna i ett avtal mellan GR, Storsthlm och Inera pågår fortfarande. Enligt den gemensamma tidplanen kommer ett erbjudande att skickas ut till kommunerna i april inom ramen för SKR:s så kallade handslagsprocess. Det är en modell för att samla in ett brett deltagande i nationella digitala satsningar. Kommunerna har därefter till och med juni på sig att ta ställning till erbjudandet. Vi återkommer med mer information så snart det finns något nytt att dela.
Vi förstår att många har frågor om Indras framtid och vi kommer att fortsätta hålla er uppdaterade så snart vi har mer information. Vårt mål är att säkerställa ett stabilt och användarvänligt antagningssystem – oavsett vem som står som ägare för Indra framöver.
Vi kommer även framöver att nyttja Indra, men då som licenstagare. Vi ser positivt på en försäljning av Indra, då Inera är en professionell aktör med vana av att förvalta och utveckla system.
Lyfta Indras adminsida
Parallellt fortsätter arbetet med att lyfta Indras adminsida till Indra 3 – en nödvändig åtgärd för att säkerställa bättre prestanda och användarvänlighet.
Att modernisera Indra är en komplex process som kräver både teknisk utveckling och finansiella resurser. I dagsläget drivs Indra av Storsthlm och Göteborgsregionen (GR), vilket innebär att vidareutvecklingen av systemet sker stegvis utifrån tillgängliga resurser.