Yrkesprogrammen ökar i årets gymnasieantagning

Nyheter / 2 juli 2024

60949608 Young Metallurgists At Work In School Workshop

Årets gymnasieantagning är klar och visar en ökning för yrkesprogrammen i vår gymnasieregion. Av de ungdomar som är antagna till ett nationellt program är 79 procent antagna till högskoleförberedande program och 21 procent till yrkesprogram.

De senaste tre åren har andelen antagna till yrkesprogram varit 20 procent.

– Det är positivt att yrkesprogrammen ökar eftersom det finns ett stort behov av den här typen av kompetens hos våra kommuner. Vad det beror på och om det håller i sig är dock för tidigt att säga, säger Anna Weinsjö, verksamhetschef på Gymnasieantagningen.

Totalt är 27 978 ungdomar antagna till ett nationellt program i vår gymnasieregion. Jämfört med den slutliga antagningen i juli 2023 är det i år 341 fler antagna till de nationella programmen.

Ekonomiprogrammet störst

Flest antal antagna har ekonomiprogrammet med 6 946 och samhällsvetenskapsprogrammet med 6 494. De två största yrkesprogrammen är el och energi med 1 312 antagna samt försäljning och service med 690 antagna.

Många lediga platser

I år har 30 400 elever sökt till de nationella programmen. Det är 700 fler än förra året. Samtidigt finns många vakanta platser.

• Det finns 23 574 platser på de högskoleförberedande programmen, 1 460 av dessa var lediga vid slutantagningen.
  • Det finns 7 664 platser på yrkesprogrammen, 1 800 av dessa var lediga vid slutantagningen.

Här hittar du lediga platser.

Kategorier: Elev, Nyheter