Skolinspektionen drar in tillståndet för Stillerska gymnasiet

Nyheter / 17 juni 2024

Compare Fibre Y8tilvknleg Unsplash

Skolinspektionen har beslutat att dra in tillståndet att bedriva skola för Stillerska AB huvudman, för Stillerska gymnasiet i Lidingö kommun.

Skolinspektionen drar in  tillståndet på grund av allvarliga och omfattande brister i utbildningen samt att Stillerska AB inte uppfyller kravet på lämplighet och på insikt i skolförfattningarna.

Skolinspektionens beslut innebär att alla tillstånd för Stillerska AB att bedriva gymnasieutbildning upphör. Återkallandet gäller från och med den 1 juli 2024.

Bristerna består bland annat i att Stillerska AB i strid med skolförfattningarna tar emot elever som inte uppfyller behörighetskraven samt att utbildningen på introduktionsprogrammet programinriktat val är undermålig. Skolinspektionen har även funnit allvarliga brister i skolans arbete med särskilt stöd och utredning kring elevers frånvaro samt lärarbehörigheter. Skolinspektionen bedömer även att Stillerska AB inte uppfyller kravet på insikt i skolförfattningarna samt att en person i ägar- och ledningskretsen inte uppfyller kravet på lämplighet.

Läs mer på Skolinspektionens webbplats Skolinspektionen återkallar tillståndet för Stillerska gymnasiet

Om du har frågor, mejla till gymnasieantagningen@storsthlm.se

Kategorier: Elev, Nyheter