Ansökningswebben har stängt

Nyheter / 16 februari 2024

Leende Elever

Gymnasieantagningens ansökningswebb stängde vid midnatt den 15 februari. Totalt gjorde 31 967 elever val till gymnasiet.

De tre mest sökta skolorna är kommunala, nämligen

• Anna Whitlocks gymnasium 7957 ansökningar
  • Nacka gymnasium 7188 ansökningar
  • Östra Reals gymnasium 6233 ansökningar.

Det mest sökta programmet är ekonomiprogrammet med 69 204 ansökningar, tätt följt av samhällsvetenskapsprogrammet med 64 755 ansökningar. På tredje plats med ungefär hälften så många ansökningar kommer naturvetenskapsprogrammet: 36 241 ansökningar.

Det mest sökta yrkesprogrammet är el- och energiprogrammet med 7 893 ansökningar. Observera att varken sökande till skolor eller program är unika sökande, en person kan alltså ha sökt alla dessa tre skolor eller alla dessa program.

Tisdagen den 16 april publiceras de preliminära antagningsresultaten och då öppnar också omvalsperioden.

Kategorier: Elev, Nyheter