"Det bästa är att varje dag få möta alla fantastiska ungdomar"

Gymnasievalet / 3 mars 2023

Vi ställde några frågor till Viktoria Sölen, studie- och yrkesvägledare i Solna om hennes jobb och gymnasievalet i allmänhet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att varje dag få möta alla fantastiska ungdomar och ta del av deras tankar och drömmar inför framtiden. Det är väldigt spännande att få vara deras bollplank längs vägen när de funderar kring framtida utbildning och yrke.

Vad tycker du är viktigaste medskicket till sökande elever?

Att de först och främst ska ställa sig frågan ”Vad är viktigt för mig?”. Det är även bra att skriva ner sina tankar på ett strukturerat sätt för att skaffa sig en överblick över vilka faktorer som kan påverka valet. Nästa steg är att ta reda på så mycket som möjligt om de olika programmen och skolorna de är intresserade av för att till sist kunna väga alternativen mot varandra.

Vad ska elever tänka på att ta reda på när de går på öppet hus?

Förutom att ställa frågor om sådant du undrar om, till exempel om hur undervisningen är upplagd och tillgången till elevhälsa så är öppna hus ett tillfälle att ta reda på sådant som du inte kan läsa dig till utan som du bara kan få reda på genom att besöka skolan. Passa på att prata med både personal och elever om allt ifrån lektioner och raster och se även till att få en känsla för skolan.

Om du fick önska något som skulle underlätta gymnasievalet, vad skulle det vara?

Dels önskar jag att alla verktyg som används av elever och personal under ansöknings- och antagningsprocessen ska fungera. Dels tror jag också att det skulle underlätta för eleverna om Gymnasieantagningen fanns representerad på fler digitala plattformar som ungdomarna använder.

Något du saknar på vår webbsida?

För eleverna saknar jag en sökfunktion där det går att hitta gymnasieskolornas öppna hus-tider. För personalen saknar jag tydlig översikt över vilken information som finns på webbsidan med tydligare rubriker och underrubriker.

Kategorier: Personal, Gymnasievalet