Nya rutiner för sena kompletteringar
Gymnasieantagningen har ändrat rutinerna för hanteringen av så kallade sena kompletteringar som kommer in efter sista ansökningsdag.
Syftet med utvecklingsarbetet är att förbättra och förenkla processen för elever och skolpersonal.
Så här kommer sena kompletteringar att fungera från och med detta antagningsår (2024):
- Gymnasieantagningen skjuter fram datumet för när vi tar emot sena kompletteringar med två veckor, till den 27 maj.
- Eleverna kan stryka val och lägga till nya val, men vi tar bort möjligheten att ändra ordningen på befintliga val i ansökan.
- Alla val som görs efter sista ansökningsdag behandlas som sent inkomna om Gymnasieantagningen inte godtar skälen.
- De särskilda skäl för omständigheter på skolan som Gymnasieantagningen godtar ryms inom sociala skäl. Därför kommer punkten "Särskilda skäl för omständigheter på skolan" att tas bort från blanketten.
Anledningen till förändringarna är att eleverna många gånger förstör för sig själva på grund av ett krångligt regelverk, och sena kompletteringar har sällan godtagbara skäl. På Gymnasieantagningen är man mycket restriktiv med att godkänna skäl. Det är alltså väldigt få skäl som godtas.
Eleverna får mer tid
Genom de här ändringarna får eleverna tid att landa i sina gymnasieval när ansökan har stängt. Eleverna får information om hur och när de kan göra ändringar. Både elever och studie- och yrkesvägledare förstår regelverket bättre och kan inte göra fel.
- Den nya rutinen kan underlätta för studie- och yrkesvägledarna att stötta dem som ångrat sig och även planera och förbereda för de elever som måste göra en sen komplettering. Det blir också en tydligare tidplan för huvudmännen när sena kompletteringar kommer in i systemet, säger Pernilla Andersson som arbetar på Gymnasieantagningen.
De sena kompletteringar som kommer in behandlas i turordning, och Gymnasieantagningen kan inte garantera att de hinner registrera dem innan slutantagningen eller senare innan reservantagningen.
Gymnasieantagningen kommer att informera om förändringarna genom:
- Information på vår webbsida
- Digitalt informationsmöte med frågestund för personal
- Nyhetsbrev till alla användare i Indra
- Meddelande via Indra till alla användare och elever samt vårdnadshavare