Vägledning och välbefinnande på årets gymnasiemässa

Nyheter / 7 november 2023

55465174 Group Non Binary People Hugging Besk2

Under årets gymnasiemässa den 21-23 november satsas det särskilt på elevernas hälsa, både den fysiska och den psykiska. Idrottsföreningen Korpen kommer att finnas på plats liksom en rad organisationer som arbetar med ungas psykiska hälsa.

Unga människor har många förändringar och krav i sin vardag, som skola, familj, kompisar, fritid och framtid. Det kan ibland vara svårt att hantera allt och känna sig trygg, glad och motiverad. Därför är det inte ovanligt att unga får psykiska bekymmer  som ångest, depression, stress eller sömnsvårigheter.

– Som en del i Agenda 2030 arbetar vi på Gymnasiemässan framför allt med mål 3 som handlar om att säkerställa ett friskt liv för alla människor i alla åldrar och främja deras välbefinnande, säger Maria Andersson, projektledare för Gymnasiemässan på Stockholmsmässan.

Nytt för i år är därför en mässmonter med organisationer som jobbar med hälsa på olika sätt:

• Tim Bergling Foundation
  • Bris,
  • Friends
  • Mentor
  • Fempowerment
  • RFSU
  • Mini Maria
  • se
  • Brottsofferjouren
  • Maskrosbarn
  • Ellen-centret
  • Ungarelationer.se

Läs mer om montern hos gymnasiemässan.

Att ha med flera organisationer som arbetar med psykisk hälsa kan bidra till att minska stigmat kring att söka hjälp.

– Ungdomar kan känna sig mer bekväma att prata om sina utmaningar och söka stöd när de ser att det finns många andra som också gör det, säger Maria Andersson.

Korpen erbjuder aktiviteter

Men kroppen kommer också att få sitt eftersom Korpen erbjuder gåfotboll, rundpingis och andra aktivitetstävlingar i montern.

– En bra balans mellan fysisk och psykisk hälsa är avgörande för att uppnå goda studieresultat. Det är viktigt att prioritera och ta hand om sin hälsa för att må bra och fungera i skolan, säger Marisell Novoa på gymnasieantagningen.

Kategorier: Personal, Nyheter