Program och skolor inom eller utanför regionen

Valet Inom Storsthlm är förvalt, det betyder att du automatiskt söker efter utbildningar inom Stockholms län, Gnesta och Håbo.

Vill du istället söka efter utbildningar utanför dessa områden gör du såhär:

• Klicka på Utanför Storsthlm i sökfältet.
  • Du får upp en lista på vissa utbildningar utanför Stockholms län, Gnesta och Håbo.

Söka en utbildning utanför regionen

Många utbildningar utanför regionen är inlagda, så som riksrekryterande utbildningar i hela Sverige och utbildningar i Nyköping och Uppsala. Om utbildningen du vill söka inte finns med kan du själv lägga till utbildningen.

När du söker till utbildningar som inte finns upplagda i Indra så kan du välja bland samtliga Program och Inriktningar, det är därför viktigt att du först säkerställer att den utbildning du lägger till (program, och inriktning) faktiskt finns på skolan du söker till.

För att ta reda på vilka utbildningar som finns på en skola kan du söka upp skolans hemsida eller gå till den skolans ansökningskansli på Antagningskanslier | Antagningskanslier i Sverige (skr.se)

Kontrollera med den gymnasieskola som du vill söka till ifall det räcker med ansökan via ansökningswebben. Ibland vill skolorna även att du fyller i blanketter som du själv måste skicka in till skolan.

• Logga in i Indra och klicka på förstoringsglaset i sökrutan så att du kommer till sökportalen.
  • Aktivera Utanför Storsthlm och Alla