Så här söker du

Snart är det dags att göra ditt gymnasieval! Här får du en genomgång av hur du söker och vad du behöver tänka på. Du gör din ansökan på ansökningswebben i ett system som heter Indra. Om du har frågor kan du i första hand kontakta din studie- och yrkesvägledare på din skola, men du är också välkommen att höra av dig till oss.

Så söker du till gymnasiet – steg för steg

Här har vi samlat allt du behöver veta för att göra ditt gymnasieval. Se en film om hur du gör ditt gymnasieval, hur du hittar och lägger till utbildningar samt annat som är viktigt att tänka på när du ska söka till gymnasiet.

1. Så får du en inloggning

Dina inloggningsuppgifter skickas hem till dig med post i början av året. Inloggningsuppgifterna är ditt personnummer och ett lösenord som du får av oss. Alla elever som är folkbokförda i Stockholms län, Gnesta och Håbo får inloggningsuppgifter från oss.

2. Logga in första gången

Du loggar in och gör din ansökan på ansökningswebben. Dit kommer du också genom att klicka på "Logga in i Indra" i menyn. Du loggar in med ditt personnummer och det lösenord som du har fått hemskickat. Första gången du loggar in behöver du byta lösenord och se till att din mejladress och andra uppgifter stämmer.

Så loggar du in första gången

3. Dags att söka!

Nu är det dags att göra din ansökan! Du hittar olika utbildningar genom att använda sökfunktionen längst upp på din inloggningssida eller genom att klicka dig fram i programutbudet i Indra.

Hitta program, inriktningar och skolor i programutbudet

Du måste tänka på ordningen på dina val. Den utbildning du helst vill gå ska stå överst i din ansökan (val 1). Den utbildning du näst helst vill gå ska stå näst överst i din ansökan (val 2) och så vidare. Du kan bara komma in på ett av dina val. Alla val som ligger under det val som du blir antagen till stryks från din ansökan. Därför är det viktigt att du lägger de utbildningar du helst vill gå högst upp i din ansökan!

4. Gör ändringar i din ansökan

Ansökningswebben är öppen i två perioder under vintern och våren. Under den andra perioden kan du göra ändringar i din ansökan. Du kan också göra en helt ny ansökan.

5. Svara på ditt antagningsbesked

Genom att logga in på ansökningswebben kan du ta del av ditt antagningsbesked. Du kan endast bli antagen till en utbildning. Om du har blivit antagen till ditt första val, behöver du inte svara på antagningsbeskedet. Vid reservantagningarna prövas du till utbildningar som du står som reserv till.

Det är viktigt att du aldrig avstår från ett val som du har blivit antagen till utan att prata med din studie- och yrkesvägledare eller oss på Gymnasieantagningen. Då riskerar du att bli helt utan en plats.

Så svarar du på ditt antagningsbesked